-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

امر به معروف و نهي از منكر از ديدگاه اسلام را توضيح دهيد.

امر به معروف و نهي از منكر يكي از اصول عملي اسلام است . اصلي است كه در قرآن كريم با صراحت و تاكيد آمده و در اخبار نبوي و آثار ائمه طاهرين درباره آن بسيار سخن گفته شد.

قرآن كريم مي فرمايد:

مسلمانان بهترين امتي هستيد (يا بوديد) كه خدا براي مردم جهان نمايان فرمود, زيرا شما امر به معروف و نهي از منكر مي كنيد و ايمان به خدا داريد>.

با بودن چهار شرط, امر به معروف و نهي از منكر واجب مي شود: 1 علم به معروف و منكر 2 احتمال فايده و اثربر امر و نهي باشد 3 كسي كه معروف را ترك كرده يا منكر را مرتكب شده , در ترك واجب يا فعل حرام مصر و مستمرباشد 4 مفسده و ضرري بر امر و نهي نباشد.

امر به معروف و نهي از منكر داراي سه درجه و مرحله است :

1 مرتبه قلب 2ـ مرتبه زبان 3 مرتبه دست و عمل فقهاء هم اين سه مرحله را تشريح كرده و تفصيل داده اند وگفته اند در درجه اول مسلمانب ايد در قلب خود نسبت به خلافكاري ها و ترك واجبات الهي تنفري احساس نمايد وكمترين مظهري كه از اين تنفر قلبي مي تواند داشته باشد, يك عمل منفي است يعني اعتراض و ترك معاشرت وترشرويي است . در مرتبه زبان هم بايد اول از طريق پند و نصيحت و نرمي وارد شود و اگر فايده اي نكرد سخناني درشت به كار برده شود. براي مرتبه دست و علم هم مراتبي ذكر كرده اند و غالباً متوجه اين ضيه شده اند كه گاهي احتياج مي افتد به اين كه برخورد عملي شود كه چه بسا صدماتي را به همراه داشته باشد, فقها در اين جا توقف مي كنند و مي گويند اين ديگر وظيفه عامه مردم نيست و اين مرتبه امر به معروف و نهي از منكر وظيفه حاكم شرعي است و دولت اسلامي است . اگر به عموم مردم اجازه اين كارها داده شود مستلزم هرج و مرج در اجتماع مي شود.(1)

(پـاورقي 1.استاد شهيد مرتضي مطهري , مجموعه گفتارها, ص 36

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.